Menghindari Perdebatan Dalam Agama


Allah SWT memerintahkan agar berdebat dengan cara yang paling baik. 

Firman Allah Ta'ala:

ادْعُ إِلَىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ ۖ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ ۚ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِيلِهِ ۖ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ

“Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang yang sesat dari jalanNya, dan Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang mendapat hidayah petunjuk.” (An-Nahl: 125).

Para ulama menerangkan bahawa perdebatan yang paling baik dapat diwujudkan jika niat masing-masing dari kedua belah pihak adalah baik. Masalah yang diperdebatkan juga adalah baik dan mungkin tercapainya kebenaran dengan berdiskusi. Masing-masing beradab dengan adab yang baik, dan sememangnya punya kemampuan ilmu serta bersedia menerima yang hak jika kebenaran itu timbul dari hasil perdebatan mereka. Juga bersikap adil serta menerima kembali orang yang kembali kepada kebenaran. (Mauqif Ahlussunnah 2/587-611 dan Ar-Rad ‘Alal Mukhalif: 56-62)

Perdebatan para sahabat dalam sesebuah permasalahan adalah perdebatan perbincangan dan nasihat. Boleh jadi mereka berselisih dalam sebuah masalah ilmiah atau amaliah (akan tetapi) dengan tetap bersatu dan menjaga ukhuwah. (Majmu’ Fatawa 24/172)

Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:

“Tidaklah seuatu kaum menjadi sesat setelah mereka berada di atas petunjuk kecuali mereka akan diberi sifat suka berdebat. Lalu baginda membaca ayat, ertinya: ‘Bahkan mereka adalah kaum yang suka berbantah-bantahan’.” (HR Tirmizi dari Abu Umamah Al-Bahili, dihasankan oleh Syeikh Al-Albani dalam Sahihul Jami’ no: 5633)

Imam Ibnu Rajab Al-Hanbali rahimahullah berkata: “Di antara sesuatu yang diingkari para Imam salafus soleh adalah perdebatan, berbantah-bantahan dalam masalah halal dan haram. Itu bukanlah jalan para Imam agama ini.” (Fadlu Ilmi Salaf: 57)

Ibnu Abil Izz menerangkan makna mira’ (berbantah-bantahan) dalam agama Allah adalah membantah ahlul hak (ahli kebenaran) dengan menyebutkan syubhat-syubhat ahlul batil, dengan tujuan membuat keraguan padanya dan menyimpangkannya. Kerana perbuatan yang demikian ini mengandungi seruan kepada kebatilan dan membuat kesamaran pada yang hak serta merosakkan agama Islam. (Syarh Aqidah Tahawiyah: 313)

Ulasan